Tuesday, August 3, 2010

Arches och Canyonlands, UT

Detta är två separata nationalparker som ligger snett mot varandra strax utanför Moab, UT. Vi hann som sagt med ett smakprov från Arches redan eftermiddagen innan men inte allt vi ville se. Vi hade bland annat The Delicate Arch med på våran lista av måste ses. Det är den arch som är allra mest berömd och som är den stora symbolen för Arches nationalpark och som ofta är symbol för UT. Vi hade dock medvetet sparat den till morgonkvisten då det skulle vara lite svalare. Man ser den inte från vägen utan måste vandra till fots 5 km för att nå fram till den. Hela vägen dit är det uppför utan någon som helst skugga och det gäller att ta med sig gott om vatten för man blir törstig i denna hetta. Men när man väl når fram så är belöningen god. Den är just så fantastiskt vacker som det sägs. Det stod i guideboken att det skulle ta ca 3 timmar att gå dit och tillbaka. Men det visade sig att det inte var några problem för oss och att vi klarade av hela utflykten på en timme totalt.

Sakta sänkte sig solen ned i horizonten och det ljuset blev vackert och mjukt.


Här satt vi och åt middag. Njöt av solnedgången och inväntade nattens mörker för att sedan kunna beundra den absolut magnifika natthimmlen. Här där inget ströljus förstör så kan man se vintergatans galaxer, stjärnstoft, nebulosor och över 2 billioner stjärnor. Jag blev stum av både förundran och beundran över spelet på natthimmlen där jag låg på den bara klippan. Så tyst, så mörkt och sååå vackert. Jag känner mig otroligt lycklig som har fått uppleva detta. C hade faktiskt köpt en pannlampa så att vi skulle kunna hitta tillbaka tills stigen då vi skulle bege oss hem för här var verkligen kolmörkt.

Här är några av Calles bilder. Jag låter dem tala för sig själva.

10 comments:

Victoria said...

Åh, så vackert! Vilken otrolig resa!

Många kramar och akta er för skallerormarna! ;o)//Vic

Ulrika said...

WOW vilka bilder! Jag blir så sugen!!

Saltistjejen said...

Helt otroligt!!!!

Katarina said...

Vilka härliga bilder och vilken fin resa ni har!

Kram

Miss Marie said...

Åh, vad vackert! Det ser verkligen magiskt underbart ut!

Ida i QC said...

Vilka fantastiska bilder! Framför allt nattbilderna - de ser helproffsiga ut.

Desiree said...

Hej allihop, tack så mycket för alla era fina kommentarer. Detta har varit en fantastisk resa på så många sätt och fortsätter att vara.
Kram!

Marianne said...

Vilken semester ni har! Underbart, otroligt vackert! Så roligt att ni får uppleva det här!

Ni bara MÅSTE åka till Kappadokien! Om man är intresserad av geologi så är det ett måste. Det är som de ställena ni besöker nu, fast annorlunda. Desirée, ni bara måste dit också!

KRAM och fortsätt njuta!

åsa i memphis said...

wow vilka nattbilder!! Fantastiska. Jag håller med. hur fick du till dom?!? Jag skulle så himla gärna kunna ta sådana bilder man jag anar att jag inte bara måste fixa en ny kamera och objektiv.... ;)

Desiree said...

Åsa, tack så mycket. Det var ju lite klurigt. Man måste ha stativ så att man kan ha slutaren på kameran öppen riktigt länge. Sedan använde sig C också av den externa blixten för att lysa upp lite omkring. Det var jättekul att de blev så pass bra som de blev. Jag provade lite med min gammla kamera men det gick inte att få till något vettigt med den.
Kram!