Wednesday, August 18, 2010

Ett hem blir packat

Så här ser det ut hos oss just nu. Flyttgubbarna skulle ha kommit idag men tydligen blev det något missförstånd så de kommer först imorgon. Det funkar för oss för det blir nog inte allt för mycket för dem att packa. Vi har ju en hel del som redan är packat i kartonger som vi aldrig packade upp då vi flyttade ifrån huset. Jag tror att detta hem förmodligen blir ett av de lättaste flyttjobb de får. De kommer att packa och lasta för fullt imorgon och sedan fortsätta på fredag. Fredag eftermiddag lastar de också in bilen i kontainern. Vi kommer att hyra bil här sista dagarna för utan bil går det inte ta sig någonstanns här. Så nu blir det bara två nätter kvar här i denna lägenhet.

Jag har trivts utomordentligt att bo här. Jag är glad att vi fick sista tiden här och fick huset sålt i god tid så att vi slapp oroa oss och slapp fortsätta med visningar osv in i det sista vilket var väldigt påfrestande. Jag har faktiskt trivts bättre i denna lägenhet än i huset som var på tok för stort för oss och allt för jobbigt att driva.

Nu vet vi ju att vi kommer att bo tillfälligt i lägenheten vi får hyra i andra hand ute i Hammarby sjöstad men det ska bli spännande att se vad vi sedan kommer att hitta på längre sikt. Vart kommer vi att packa upp alla dessa kartonger? Jag ser fram emot ett modernt svenskt hem med helkaklat badrum och med blandare och inte en kall och varmvatten kran att vrida på liksom en diskmaskin som får disken ren på ett ordentligt sätt.
Jag och C hade således en lugn dag. Passade på att gå till tvättstugan och tvätta. Amerikanska standard tvättmaskiner är verkligen urkass. Klart att tvätten inte blir speciellt ren om den dels bara vaggas fram och tillbaka i vatten som aldrig blir varmare än det varmaste vatten man får ut ur kranen i ett program som bara tar 20 minuter. Nåväl jag räknar inte att den här tvätten blir helt ren men den får duga som den är. Bättre halvren än smutsig tvätt i väskan.

På eftermiddagen åkte vi in en sväng till gymet. Jag fick köra ett sista spinningpass med min favorit instruktör. Jag passade på att säga hejdå till flera av mina gymkompisar. Usch det där med att säga hejdå är alltid jobbigt. Träffade på en tjej som jag inte pratat med tidigare som undrade om jag tränade triatlon eftersom jag kört en hel del spinning som hon sett mig på. Det tar jag som en komplimang.

Nu får vi som sagt hoppas på att flyttgubbarna dyker upp och att allt med flytten går som det ska nu.

10 comments:

Åsa i memphis said...

Lycka till! Jag håller med om att det verkar som om det varit jätteskönt att ni fått sålt huset i god tid och sen kunnat "down siza" till mer normal (eller svensk) lägenhetsstorlek... blandare saknar jag med. Och en vanlig tvättmskin med "ylleprogram" och "skonsam" samt mer vattensnål. jaja, det blir ju rent i min iaf ;)

Hoppas att ni år det bra i gästrummet hos era gamla grannar och att andrahandslgh blir bra. Det verkar ju toppen att få tag i en sån - jag gillar läget på lgh - och att det inte blir så himla drygt att ta sig till nya jobbet heller.

Mejlar snart! Ta hand om er! :)

Katarina said...

Ni ser verkligen ut att ha allt under god kontroll!

Visst är det jobbigt med avsked. Tvättmaskiner som ej tvättar rent, ja dom känner man igen,, när jag var hemma i Sverige var plötsligt min tvätt riktigt vit. Att använda klorin i varje vit tvätt, känns mycket olustigt...

Taina said...

Jaha, de dök inte upp? Måste de inte packa om lådorna för att försäkringen ska gälla ? För oss gjorde de det när de lastade ur vinden med typ jul-och påsksaker.

Hammarby sjöstad är ju ett kanonfint ställe! Där kommer ni säkert att trivas.

Haha dessa tvättmaskiner. De förtvättar inte heller och vita strumpor blir aldrig riktigt vita.

Wow vilken komplimang, men så ser du ju atletisk ut!

Kramar

Millan said...

Det ar spannande det dar med att inte riktigt veta hur framtiden ter sig. Att inte veta hur ert svenska hem kommer att se ut! Hur funkar det i Stockholm? Ar det mycket nybygge som galler dar ocksa??
Det dar med bloggen ja... jag tycker att det ska bli sa spannade att fa folja er i sverige ocksa. For oss utlandssvenkar sa ter sig ju en hemflytt som nagot ratt sa exotiskt. jag tror att du kanske kommer ha ganska manga funderingar och tankar kring flytten och att aklimatisera er till ert nya liv sa kanske kan bloggen bli ett bra stalle att skriva av sig pa?

Hoppas att ni far en fantasktisk sista helg med 'ganget'. jag gissar att det kommer kannas ratt sa tufft pa avskedspartyt. Att saga hej da till alla. En era for er ar ju over nu. Men en ny ar pa vag och jag tror att det blir valdigt bra!!

Stor kram!!

Annika said...

Yes, girl!! Du ser ju så himla fit och snygg ut!!

Tvättmaskinerna hemma är onekligen bättre, även om jag har en frontmatad maskin härhemma kan man ju aldrig tex komma upp i 90 grader, knappt 60 heller, skulle jag tro.

Hammarby Sjöstad är superduperFINT!!

Shit vad jag kommer att sakna dig i BAMA, men jag vänjer mig snart vid att du bor i Sthlm igen.
Avsked SUGER!!
Det gör så ONT!!

Kramar!!

Desiree said...

Åsa, tack så mycket. Det blir nog bra med det mesta :-)
Du får komma och hälsa på oss då vi bor i Stockholm.
Kram!!!!

Katarina, ja det där med tvättmaksiner som inte tvättar rent är inge kul och inte heller att behöva använda klorin i varje vittvätt. Jag undrar fortfarande hur de gör om de vill få färgad tvätt ren??? Har ni samma hopplösa tvättmaskiner på Filippinerna som här i USA?
Kram!

Taina,jag hoppas innerligt att de inte behöver packa om allt pga av försäkringen. Vi tänkte iallfall att de skulle få kolla igen om alla glas och porslinskartonger för att kolla att det är tillräckligt välpackat om något skulle gå sönder där.
Kram!

Millan, tack så mycket. Ja det har jag inte tänkt på att en tillbaka flytt faktiskt är en exotisk händelse i sig. Ja det kommer nog att dyka upp massor med funderingar och annat som jag kommer att kunna skriva om. Den berömda omvända kulturkrocken om inte annat. :-)
Kram!

Annika,tack. De moderna tvättmaskinerna här är ju helt ok. Jag antar att de frontmatade som du har är rätt bra för de vi hade var rätt hyfsat bra men dem sålde vi ju av här i veckan så de vanliga som fanns i tvättstugan var ju ingen höjdare direkt. Men tvätten blev lite ren iallfall.
Jag kommer ju sakna dig massor och sakna att inte vara Desiree i Alabama längre. Känns jättekonstigt.
Kram!!!!

Anonymous said...

Du har ju bennkoll på allt (inte för att jag trodde något annat). Trist med flyttgubbsmissförståndet! Och "Sjöstan" är superfint, massa butiker, restauranger, fina promenadstråk, vatten ... du kommer att gilla det!

Miss Marie said...

Jaja, bara flyttgubbarna kommer nån gång så är ni väl nöjda! :) Hoppas ni njuter ordentligt av de sista dagarna, men det tror jag nog ni gör. Ska bli kul att följa dig i Sverige sen o se var ni hamnar där!

Eva said...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

12 said...

Профессиональное SEO продвижение сайта Opencart | Разработка интернет магазина под ключ | Продвижение магазина под ключ | SEO продвижения сайта

دليل الموقع | Free site directory | वेबसाइट निर्देशिका | ספריית אתרים | سائٹ ڈائریکٹری | Топ каталоги сайтов

SEO анализ сайта для веб-мастеров | Поисковая оптимизация сайта Google Preview | կայքի վերլուծություն | Узнать PageSpeed сайта | تحليل الموقع