Monday, August 9, 2010

Måndag

Tyvärr får vi inte ut något på försäkringen för tv apparaterna och datorn som gick sönder i och med åsknedslaget. C pratade med försäkringsbolaget imorse. Det visar sig att försäkringen bara täcker eldrivna saker som en takfläkt osv men inte elektronik. De där försäkringsbolagen de är då experter på att slinga sig ur grejer och hitta på undantagsregler. Nåväl det känns ändå inte som hela världen för att den lilla tv:n hade vi ändå inte tänkt ta med oss och den stora tv:n visste vi inte säkert om den ens hade funkat i Sverige. Datorn som var en stationär dator hade C fått från jobbet. Vi har ju fortfarande varsin laptop som funkar bra. Man har lärt sig att man ska skydda sin elektronik men just i det här fallet för oss så spelar det som sagt inte så stor roll.

C jobbar sin sista vecka denna vecka. Jag jobbar också stenhårt fast för en gångs skull med något jag tycker är riktigt kul. Jag gör en ny bok från My Publisher om våran road trip. För mig gör det inte mycket att vi inte har någon tv just nu för jag har fullt upp iallfall.

Det är hett och fuktigt som vanligt ute. Jag måste säga att jag kände stor skillnad på torr hetta jämfört med fuktig hetta. Tycker att torr hetta är mycket bättre även om den också är jobbig självklart.

Igår gick jag och testade något nytt med min kompis E som var hos oss på middag i lördags. En ny sorts träning på ett nytt ställe som ganska nyligen öppnat här i Birmingham. Pure Barre. Roligt men ganska jobbigt. Alltid kul att testa något nytt men jag tror ändå att jag håller mig till gymet där det finns många olika träningsformer att välja mellan.

Annars så blir det lite mer körande hit och dit för mig denna vecka. Vi har ju bara en bil så det blir till att gå upp i tid på morgonen och skjutsa C till jobbet. Sedan åker jag hem och äter lunch hemma och sedan åker jag tillbaka in till stan och hämtar C på kvällen. Dator och boken om road trippen är perfekt att kunna ta med sig och jobba lite här och var med.

Sedan ska jag som sagt gå igenom min garderob och kolla lite vad som ska packas med i resväskorna. Sedan ska jag också försöka gå igenom köket och skafferiet en vända och kolla vad som finns och vad som kan sorteras bort.Känns så konstigt och overkligt att tiden vi har kvar här är så knapp men det känns fortfarande som rätt beslut. Så får vi som sagt se hur det blir med allt och vad det blir av oss i framtiden.

10 comments:

Miss Marie said...
This comment has been removed by the author.
Marie said...

Usch, vad tråkigt! Men skönt ändå att det händer nu när ni ändå snart ska åka. Det måste ju kännas hur konstigt som helst att åka tillbaka till Sverige snart? Jag vet att ni har drömt om det länge, men att det faktiskt snart händer... crazy! :)

Desiree said...

Marie, ja precis så känns det, crazy och en hel del blandade känslor. Det kommer nog kännas som man åkt hem på semester först och inte för gott.
KRam!

Marianne said...

Typiskt försäkringsbolag, men tur att det ändå inte var viktiga apparater för er. För jag undrar samma sak, om tv:n hade funkat i Sverige. Att elen är annorlunda går ju att fixa, men förmodligen har de väl olika sorters mottagningar precis som det var med videorna. Varför ha det lika när det kan vara annorlunda?

Så spännande att det börjar närma sig! Får man krypa ner i en av era flyttkartonger och åka med? : )

KRAM!

Åsa i Memphis said...

usch så trist att det hände när ni var borta.-.. men det är ju som du skriver, väldigt skönt att det inte hände mer. Min dator dog första hösten jag var här när jag lämnade den i väggen en natt när åskan gick... sen dess har jag köpt en power surge protector och lämnar inte gärna elektriska saker i när åskan går. Det är dock lite ovant måste jag säga - hemma i Sverige händer det ju inte lika ofta alls. (undrar om tvn är inställd på att fungera med annorlunda amp/volt eftersom elen här är lägre än i europa. fortfarande irriterande dock, försäkringsbolagen vinner väl jämt?)

Lycka till med rensning av kläder och inköp av saker som ni kanske vill ha med er som är svårare att få tag i hemma?! Tänkte nog mest på en del apotekspreparat som är svårare att få tag i därborta. Och kanske lite kläder som inte är vanliga hemma? (å andra sidan är det ju helt olika klimat).

Hoppas de sista dagarna känns bra och att det blir ett fint välkomnande hem till Sverige.

Sporty Spice said...

Trist men inte oväntat, försäkringsbolaget ser ju alltid till att ha kryphål. Vi har alla våra sånna grejer, typ tv, dator, projektor osv kopplade till en särskild dosa som i sin tur är kopplad i väggen. Den heter UPS och den skyddar mot åska och funkar dessutom som generator (så jag kan kolla tv, använda dator även då vi har strömavbrott). Och det företaget garanterar i sin tur ersättning upp till $100 000 ifall dina saker ändå skulle skadas. Himla smart! Jag vet inte vad en sådan box kostar, maken är ju i branschen och fick säkert superduperkompispris.

Intressant med den där Barre-träningen. Var det en blandning mellan styrka och ballet alltså?

Anne said...

usch vad trist med försäkringen. De är verkligen riktiga murvlar på de där försäkringsbolagen, alltid har de sina kryphål. Man får ju hoppas att om nåt riktigt stort händer en dag, att man då ska få ersättning och att det inte även då hittas nåt kryphål...
Förrsten, jag fick mail från Mypubliser idag om att de har en period på 45% rabatt! Så om du inte sett det än så är det ett tips till dig nu när håller på med fotoböckerna.
Hinner du inte skicka in beställningen och få den hemskickad till dig före ni åker till Sverige. BEhöver du en adress, hör av dig till mig så kan du skicka grejerna hit och så skickar jag dem till dig i Sverige.
KRAM!

Katarina said...

Tråkigt att försäkringen inte gällde. Men tekniska prylar och vädrets makter, brukar nog inte ha teckning i Sve. heller.

Lycka till med rensningen av kläder, visst är det lustigt hur snabbt en garderob kan fyllas! Hoppas ni får fina dagar i Alabama innan det är dags att flyga över.

Kram

Taina said...

%&€&%€&%€&/&(&%€-försäkringsbolag!!! Blir skogstokig på lurendrejerier för det är precis vad det är. Jag kommer så väl ihåg när jag köpte en extra försäkring på ONOFF som skulle täcka ALLT och när det kom till kritan så var löftet som puts väck. Jag skrev en insändare i tidningen och varnade andra. Vad hände? De svarade så "pluttigt" och bad om ursäkt och jag fick pengarna tillbaka!

Pure Barr har jag inte testat. Vet inte om de har det här i närheten. Ska kolla. Alltid kul att testa andra saker.

Hoppas veckan blir annat än bara jobb för er.

Kramar!

Desiree said...

Marianne, ja förutom att elen är annorlunda så är det även så att bildformatet skiljer sig åt mellan europa och USA. Massa system att hålla rätt på som naturligtvis inte är kompatibla med varandra. Så det kanske var bäst att det blev som det blev så slapp vi fundera på om vi skulle ta med stora tv:n och försöka.Mycket att tänka på helt klart då man flytar från ett land till ett annat. :-)
Kram

Åsa, det dumma av oss var att vi hade sådana power surge protectors hemma men vi hade inte kopplat dem till datornerna eller till tv:n. Man lär så länge man lever och ibland behövs en hård läxa.Tack så mycket. Jag funderar mycket på vad jag kommer att sakna som mest men det är svårt då man ännu inte provat eller hunnit med att sakna det. Det är tur att C ska hit en sväng i november så har jag kommit på att det är något jag vill ha så ska jag be honom köpa med det då.
KRam!

Sporty, det är bra att ni sett till att ha era grejer skyddade på ett ordentligt sätt. Man lär sig som sagt efter att man blivit utsatt. Den där barre träningen var inte mycket ballet för man använde stången mest som stöd vid de olika övningarna och sedan hade man också en liten boll som man använde. Det var mest som ett styrkepass för core musklern. Kul att testa men lite konstigt.
Kram!

Anne, ja du har rätt i att försäkringsbolag verkligen är mästare i att hitta kryphål. tack så jättemycket för erbjudandet och tipset om My Publisher. tack även för att kunna få tillgång till din adress om det skulle behövas. Jag ska ringa och kolla med My Publisher om man kan beställa i mitt namn och få det levererat till en annan adress. Jag hoppas innerligt att det funkar. Ska ringa dem imorgon och kolla.
Kram!

Katarina, tack så mycket. Ja det är otroligt hur snabbt man kan samla på sig saker. Jag tycker ändå att vi varit rätt bra på att rensa ut med jämna mellanrum.
Kram!


Taina,fasiken vad trist att du behövde råka ut för det du gjorde med försäkringsbolaget. Ja de kan vara riktiga skurkar och man får kämpa hårt för att få det man både köpt och är förtjänt att få.
Kram!