Monday, August 16, 2010

Vad kommer vi sakna?

När vi var hos våra vänner igår på brunch fick vi frågan om vad vi kommer att sakna mest här från Alabama. Klimatet är rätt givet. Rättare sagt vårar, höstar och den korta vintern kommer vi att sakna jättemycket. Om sommaren som det är just nu (maj till början på oktober) är det på tok för varmt och fuktigt. Hettan och fukten kommer vi inte att sakna. Men förutom väder och klimat så funderar jag mycket på vad vi kommer att sakna (ja förutom vänner som vi fått här som betyder mycket för oss). Det känns som sagt svårt att klura ut vad man kommer att sakna. Jag tror man inte vet förräns man lämnat och varit härifrån ett tag. Det var ju samma sak då vi lämnade Sverige och for hit. Man hade ingen aning om vad man skulle sakna från Sverige innan man varit här ett tag.

Idag är det väl lite lugnet före stormen. Imorgon kommer flyttgubbarna och börjar packa på riktigt. Jag passade på att åka iväg till gymet imorse inne i stan och träna bort lite resfebernerver. Sedan åkte C iväg på lite ärenden. Jag har gått igenom skafferiet en vända till och sortert bort en hel del.

På fredag flyttar vi in till Kim och Mike och bor där fram tills måndag morgon då vårat plan mot Sverige lyfter. Fredag kväll har Kim och Mike anordnat avskedsfest för oss. Det blir sista knytiskalaset med grannarna i vårat gammla område.

Jag sitter också här och funderar på vad bloggen ska få för nytt namn när vi landat på Svensk mark. Den kan ju inte fortsätta heta Sweet Home Alabama och Sweet Home Solna klingar inte alls lika bra ;-)
Jag tar gärna emot förslag på nytt namn. Jag vill gärna fortsätta blogga för det tycker jag är kul men samtidigt går jag lite här och undrar hur spännande kommer mitt liv i Sverige vara för andra att läsa om. Så länge man bott här utomlands så har utlandsprofilen på bloggen varit given. Det har varit mycket nytt här, kultur och seder som skiljer sig åt och är annorlunda. Det har varit exotiskt på sätt och vis att bo här i södern. Men när man flyttar hem försvinner den där sidan av spänning och exotiskt inslag. Det tror jag att jag och C kommer att sakna. Frågan är bara hur mycket vi kommer att sakna just detta. Kommer den saknaden att växa och gro och få oss att uppsöka nya äventyr någon annanstans så småningom? Det blir helt klart nytt äventyr att bosätta sig i Sverige också. Det är nog MYCKET vi inte har en aning om just nu.

15 comments:

SweFlo said...

Det är ju inte klokt att det snart är dags! Jag ser fram emot att läsa vidare, tycker faktiskt det ska bli spännande att läsa om eventuella omvända kulturkrockar, så att säga. Sedan tycker jag du är så oerhört trevlig, så det är ju så klart självklart att jag tänker fortsätta läsa, vart du nu råkar befinna dig... Kram!

Taina said...

Klart du ska skriva vidare! Det är inte stället som gör bloggen utan personen bakom bloggen. Du skriver bra och informativt. Du har alltid fina bilder som är en fröjd att titta på.

Nytt namn? Oj det var ju svprt men jag tycker du ska fortsätta med Sweet Home...vad det nu kan tänka bli. Sweden, Solna, Home (Sweet Home Sweet) eller något. Du kommer säkert på något efter ett tags klurande.

Intervju nr 3 gick bra idag. Vet inte om jag vill vara med längre. Tänk om jag blir erbjuden jobbet????? Gaaaah!

Kramar

chall said...

Det ska bli så skojigt att läsa mer. Jag tror att det kan bli lite "upptäcka Sverige med nya ögon" och sen kanske lite "aha upplevelser" och jämförelser med Alabama.

Om inte annat blir det lite sensommar/höstväder och enklare att vara ute och ta promenader :)

Lycka till!! Och njut av sista veckan. Det är ju rätt otroligt tycker, och ajg ska ju inte ens flytta... ta hand om er!

Christoffer said...

Du får väl börja att blogga på engelska och ge din syn av Sverige till dina amerikanska vänner. Precis som du har
berättat för oss hur du har haft det där så berättar du för dem. Men visst, det är ju lättare med en svensk blogg kanske.

Exakt, har väl aldrig riktigt varit jätte intresserad av att göra det alla andra gör, så då är ju södern och
sådant annat än NYC mycket roligare och chansen att träffa andra svenskar och turister minskar ju mycket.

Kram

Miss Marie said...

Klart du ska fortsätta blogga! Ska bli kul att läsa om de omvända kulturkrockarna som ni kommer uppleva när ni flyttar tillbaka efter så många år utomlands. Namn... hmm... får fundera lite på det!

Fransyskan said...

Är utlandssvensk själv, och i början lekte jag jojo med Sverige och provade på att flytta hem inte mindre än fem gånger. Det funkade inte. Så nu bor jag i Frankrike sedan 6 år. Jag tycker det ska bli jättespännande att läsa hur det går för dig att återanpassa dig till svensk kultur och svenskt liv. Så fortsätt skriv!

Unknown said...

Hej,
Tycker hemskt mycket om din blogg som jag har följt ett tag nu. Är själv utlandssvensk på 18.e året som funderar på att återvända till Stockholm. Om jag får vara självisk tycker jag du ska fortsätta blogga när du kommer hem igen. Det ska bli intressant att höra hur ni assimilerar er tillbaka in i Sverige. Du utrycker dig väl beskrivande och erbjuder oss vackra foton, så fortsätt för all del. Det är en högpunkt på dagen att få läsa dina inslag. Kram på dig och safe flight home.

TruckerElin said...

"Sweet Home Svearike" "Sweet home are together" äh ve inte.. Men fortsätt blogga, gillar din blogg... :)

Annika said...

Hej min käraste Desiree!!
NU har jag inte läst ngra bloggar på nästan två månader, men jag vet ju att ni ska hem. TACK för mail!!! DET ska jag svara på idag!!!
Du bara måste fortsätta blogga, vännen!!
Jag skulle sakna dig för mkt annars. Din blogg är ju en av mina allra största favvisar.
Ja, jag undrar vad du kommer att sakna? Tror att du vet det då du varit hemma ett tag, då du landat och kommit in i livet. För det lär ju säkert bli ngn slags "smekmånad" till att börja med. Det tror jag alla har.
Kramar i massor!!!!

Anonymous said...

Jösses vad tiden har gått fort, kan inte fatta att ni flyttar om bara några dagar. Ska bli mycket intressant att läsa om dina intryck på "det nya Sverige".

Jag tycker att Sweet Home Svedala låter bra. Eller Sweet Home Sweden. =)

Desiree said...

Sweflo, ja det känns verkligen inte klokt alls. Åh tack vad gullig du är. Ja det känns som vi är ett gäng som blivit vänner efter att ha läst varandras bloggar i många år så självklart vill jag också läsa vidare det du skriver och är med om i din vardag.
Kram!

Taina, tack det värmer att få höra sådant för ibland kan jag känna att hur spännande skulle mitt liv i Sverige vara är det någon idé att fortsätta men jag vill ju gärna fortsätta för jag tycker det är kul med bloggen och underbart med alla personer man lärt känna.
Ha ha så du tycker jag ska fortsätta på Sweet Home spåret, kanske det ja.
Spännande att du redan hunnit vara med om hela tre intervjuver. Även om du inte vill ha jobbet så är det ju alltid kul att bli erbjuden. Du behöver ju inte bestämma dig förräns du har fått erbjudandet. Men det är som sagt inte alltid man känner att det är rätt när man fått reda på mer om dem. Om man vill jobba där. Du får fundera vidare och väga för och nackdelar. Det är ju många faktorer som spelar in.Du får fundra på vad du värdesätter mer.
Kram!

Chall, du har helt rätt i att det blir att upptäcka Sverige igen med nya ögon. Jag vet inte om man ska ha något sådant i nya namnet på något sätt.Nu när jag bott här har min bild av Sverige förändrats på så många sätt sedan vi bodde där. Det var så mycket jag tog för givet då vi bodde där som jag lärt mig att uppskatta otroligt mycket sedan vi bott här.Tack så mycket. Det ska bli härligt med höstpromenader.
Kram!

Christoffer, ja den tanken har faktiskt slagit mig att jag borde byta språk så att våra amerikanska vänner kan följa oss i våra äventyr i Sverige genom att skriva på engleska. Du kommer att gilla södern. Det är otroligt annorlunda mot resten av USA på så många sätt. Ser fram emot att få läsa om din resa hit så småningom och höra vad du tyckte och upplevde.
Kram!!!

Marie, tack. Ha ha ja det lär väl bli en hel drös med omvända kulturkrockar.
Kram!

Fransyskan, ja så som det blev för dig kan det också mycket väl bli för oss. Det vet vi inte ännu. Nu flyttar vi hem och provar. Får se hur det blir med allt. Men vi håller alla dörrar och möjligheter öppna.
Kram!

TruckerElin, ha ha jag gillade Sweet Home Svearike. Den var bra. Tack för förslagen :-)
Kram!

Annika, tack käraste vännen. Det är klart jag ska fortsätta blogga. Det känns nästan som jag flyttar ifrån många av er underbara bloggvänner då jag flyttar till Sverige men jag inser att jag inte gör det utan jag kanske flyttar närmre er på många sätt så att man får chansen att träffas på ett helt annat sätt när jag faktiskt bor på andra sidan atlanten.
Bamse kram!

Sporty, tack. Tack för förslagen om namn. Jag gillar dem. :-) Något av dessa skulle nog funka bra. Det där med Sweet Home något återanknyter ju lite till det gammla namnet också vilket kan vara bra.
Kram!

Victoria said...

Klart du ska fortsätta blogga, inget snack om saken! Om inte annat skulle vi sakna alla dina underbara foton!
Många kramar//Vic

Jenny said...

KLART att du ska fortsätta blogga!! Nu har jag ju varit en dålig bloggläsare - och kommenterare -under sommaren, men jag tycker att det skulle vara väldigt tomt utan dig i bloggosfären. Och faktiskt, att det ska bli jätteroligt att läsa om er hemvändarvardag. Man läser ju inte alltid bloggar för att de är så spännande, det kan vara precis lika givande med en bra beskriven vardag. I alla fall för oss som inte delar den svenska dito, så blir det ju nån sorts igenkänningsexotiskt på nåt vis. Så skriv på och lycklig, lycklig resa hem!! Stor kram!

charlotte said...

Håller helt med samtliga kommentarer. Sluta inte blogga. Det är oerhört trevliga att läsa. Sen tycker jag det vore kul att läsa engelska versionen av Sverige. Det kan ge mycket till många. Det finns ju faktiskt utlänningar som flyttar till Sverige och framför allt kanske är det bra för de som kommer flytta hem igen... som du nu gör. Sweet Home Svearike.. var bra tycker jag... Alla ställen är ju "sweet home" på ett eller annat sätt. Vi hörs snart igen.

trevlig resa på måndag.
Lotta

Ebba said...

Tack så mycket :)