Wednesday, August 11, 2010

Ny Dator-den gammla var stendöd

Ja som ni ser så gick det inte att rädda min dator. Den var stendöd. Hårddisken gick inte heller att rädda. Men som tur var hade jag gjort en färsk uppbackning av mina foton och andra filer förutom den från My Publisher som jag höll på att jobba med. Ja ja även om det är surt så får jag ta och göra om boken. Det lär väl kanske gå lite snabbare nu när jag redan nästan var klar med första versionen. Jag hoppas att jag hinner beställa den innan vi flyttar men annars får det bli senare. Även om det var himla trist och surt att datorn min packade ihop så är det iallfall spännande med en sprillans ny dator. Det blev alltså en Samsung Q4-130. Den är riktigt fin och smutt. Det är dessutom nätt och väger inte mycket. Jag föll för den med en gång. Vi kikade i flera butiker men till slut bidde det denna. Det var flera andra som jag inte gillade vare sig tangentbordet eller musen på förutom självklart funktioner och sådant. Den här hade allt jag ville ha och dessutom bra tangetbord och mus. Nu håller C på att installera det jag vill ha på den och fixa till den. Toppen att ha en make som är duktig på datorer. Även om jag nu är ca 900 dollar fattigare i pengar så har jag fått en kanonfin ny dator. Inte riktigt vad vad jag räknade med så här på slutspurten på våran Alabama vistelse. Men utan dator klarar jag mig inte. Den gammla är som sagt tokdöd.

Sedan så såg jag detta för första gången under de åren jag har bott här. Något som nästan liknar svenskt smågodis. Det är iallfall amerikanskt godis som självplock och det har jag aldrig sett förut heller. Men när jag gick in på våran stora galleria häromdagen så såg jag detta och spärrade upp ögonen.



Jag tycker att det här liknar svensk smågodis riktigt mycket. Ha ha så nu får ni komma till Alabama om ni saknar svenskt smågodis och inte är i Sverige. Nu ska jag ut i hettan. Nu råder det verkligen hetta. Det har varit 38-40 grader alla dagar sedan vi kom hem från semestern. Pust man är inte ute mycket annat än att gå till och från bilen. Just den här hettan kommer jag inte att sakna.

8 comments:

Ulrika said...

Men ÅHH!! SMÅGODIS!! Inte så att jag brukade äta massor av det i Sverige men ibland blir man ju sugen!
Jag köpte också ny dator nyss. Fast det blev en destop version fast en sån där minivariant. Det har släppts ett nytt datorspel, en uppföljare som jag och förmodligen miljoner andra väntat på i 13 år. Massor av improvements men naturligtvis krävde den en hel massa av datorn i form av grafikminne etc. Så nu är min laptop för skolarbete och surfning och den andra för lite heavy duty.
Btw, det ska bli väldigt intressant att läsa om er tillbakaflytt. Jag har alltid undrat hur det är att flytta tillbaka. Vi har ju just passerat 4 år här också men tänker stanna åtminstone några år till (vi är väldigt oplanerade). Eftersom ni också har bott i södern är jag väldigt intresserad hur det är att flytta tillbaka så fortsätt skriva!

Ulrika said...

Meh, desktop heter det, inte destop :-)

Anne said...

Trist med mypublisher och fotoboken, men som du säger så tror jag det kommer gå rätt fort göra om den. Allra viktigast, som du också säger, med foton och de hade du tack och lov backup på. Skräcken är ju att förlora bilder, ännu större skräck förlora bilder från en så lång och fin resa ni nyligen gjort. Puh!
Det verkar inte gå att göra så mycket med kraschade laptops, har själv varit med om det. Första gången hade jag ingen backup och det var surt! Men man lär sig och numera kör jag backup med regelbundna intervaller ifall att.
Men du, det där ser ju misstänkt likt svenskt smågodis. Hmmmm, är det Alabama man ska bege sig till om man vill ha lösgodis alltså ;) Såg det gott ut eller såg det "amerikanskt" ut, du vet med mest färgämnen och supermycket socker? Visst, det har det svenska godiset också men jag tycker svenska smågodiset inte alls smakar äckligt eller så sött som mycket amerikanskt godis kan göra.
Typ svenska fiskar som säljs här, de är ju extremt söta och smakar konstgjort, vilket jag inte tycker de "riktiga" svenska fiskarna gör...
Kram!

Desiree said...

Ulrika, ja jag blev störtförvånad över detta smågodis fenomen. Kul att du också köpt ny dator. Jag använder mest min till att blogga och surfa så denna passar mig utmärkt. Ja jag minns att vi kom hit nästan sammtidigt. Jag har tänkt fortsätta blogga efter att vi flyttat tillbaka. Det verkar vara många som är nyfikna på hur det är, känns och kommer att upplevas att flytta tillbaka. Jag undrar själv en hel del över detta. Ha det bra och sköt om dig.
Kram!

Anne, ja det är himla surt när man förlorar allt men det är först då man lär sig att göra regelbunda backsups tyvärr. Jag är så glad att jag inte förlorade några bilder iallafall för det var det allra viktigaste. Smågodiset såg faktiskt gott och relativt likt ut svenskt smågodis. Ha ha jo det blir ju lång väg att behöva bege sig ända hit för en påse smågodis. Men det kanske börjar dyka upp på fler håll här i USA om man ser det här. Jag håller helt med dig om att det vanliga amerikanska godiset inte är speciellt gott. Det brukar mest smaka supersött och inte mycket annat. Känns som det bara är socker och färgämnen. Jag köpte dock inget av detta smågodis så jag vet inte riktigt hur det är i smaken jämfört med det svenska.
Kram!

Christoffer said...

Hejsan igen D.
Ser på bloggen att er semester verkligen varit bra och eran roadtrip var lyckad. Jag har haft fullt upp och har inte suttit så mycket vid datorn som man brukar göra.

Visst var det vackert borta på västkusten och runt omkring där och Vegas var verkligen en helt annorlunda upplevelse. Kan titta på era bilder om och om igen. Speciellt den bilden med killens ryggsäck och piff & Puff ;)
Och vägarna där borta är ju fortfarande precis som de klassiska västernrullarna bara att de lagt in en stor Interstate i mitten av allt :D

Själv blev det en resa ner till Amsterdam och se vad staden hade att erbjuda, den var verkligen speciell. Visst nordeuropeisk men ändå trygg och trevlig och väldigt väldigt annorlunda.

Nu är det inte långt kvar tills ni flyttar hem heller lite tråkigt när det just ”blev klart” att jag kommer till B-ham ngn gång under april nästa år och det inte finns ngn att besöka men men.

Trodde verkligen inte att plockgodis existerade alls där borta, senast jag hörde ngt var att ngn hälsomyndighet påstod att det skulle varit ohygieniskt och att brottaren Frank Andersson (!) ngn gång på nittiotalet försökt få in plockgodissystemet i CA men inte lyckats av den anledningen.

Later friend..

Kram

Miss Marie said...

Fy vad tråkigt! Men skönt att du hade det mesta uppbackad, då gör det ju inte sååå mycket. Och en ny dator är ju alltid trevlig... :D

Anonymous said...

Vi har amerikanskt smågodis här också...det är inte gott:-(

Ni vet väl att svenskar äter 17 kg smågodis per person och år. Där ligger vi verkligen i topp!!!

Lycka till med flytten till Sverige, ska bli spännande att läsa hur allt blir..och tack för alla tips som jag hittat hos dig:-)

Bea i WI

Desiree said...

Christoffer,heeej det var länge sedan :-)
Ja road tripen var kanon! Har som sagt fått rejäl mersmak för road trips. Det finns ju fortfarande så mycket kvar att se av det här landet. Nu när vi är tillbaka i Sverige och åter har riktig semster så kanske vi kan passa på att se ännu mer av det här landet. Det var otroligt vackert ute i South West precis som du säger. Ha ha ja visst var bilden med ekorrarna i ryggsäcken riktigt kul. Han som ägde ryggsäcken blev rätt arg då han såg dem där och kom springande i full fart för att jaga bort dem men vi hann ta fotot innan.
Amsterdam lät nice. Jag har varit där fast det var en herrans många år sedan så jag skulle gärna åka tillbaka dit. Jag antar att vi får passa på att försöka se mer av europa då vi bor där igen inom kort.
Vad får dig att bege dit till avkroken Birmingham av alla ställen i världen???? Synd att jag inte kommer att vara kvar då. Men om du har några frågor eller vill ha lite tips på grejer här så kan jag ju alltid komma till hands. Du får passa på att resa runt lite och se södern då du ändå befinner dig i denna avkork.
Kram!!!

Marie, som du säger så finns det för det mesta något positivt även i det som är negativt. Inte kul med en dator som klappar ihop men nice med en ny liten leksak.
Kram!

Bea, vad synd att smågodiset var en besvikelse. Jag vet som sagt inte hur detta smakar eftersom jag inte köpte något. Men jag aldrig ens förut sett något godis som såldes på lösvikt så det förvånade mig. Tack, jag ska fortsätta blogga om hur tillbaka flytten blir med allt både praktiskt och känslomässigt.
Kram!