Saturday, August 7, 2010

Obehaglig överraskning

Nu är vi tillbaka i Birmingham igen. Tillbaka i den djupa södern med den fuktiga hettan. Nog för att det var varmt i South West med temperaturer kring 40 grader för det mesta men jag måste säga att jag tycker att torr värme är mycket bättre än fuktig värme.

Jag har känt mig lite jetlaggad här sedan vi kom tillbaka. Arizona och Vegas i Nevada ligger ju två timmar efter Alabama. Jag har nämligen levt lite mitt emellan dessa tidszoner. Jag har levt Vegas time på kvällarna därborta men efter Alabama tid på morgonen då vi var där. Det har blivit lite för lite sömn. Men jag tror snart att jag är återställd.

Att resa ger så mycket. Det berikar på många olika sätt vare sig det är längre eller kortare resor. Man ser inte bara nya ställen, lär sig nya saker och möter nya människor utan man får faktiskt också ett nytt perspektiv på den tillvaro man lämnade.

Den överraskning vi dock kom hem hit till efter resan var mindre rolig. Det visade sig nämligen att någon storm med åska och blixtar hade slagit ut alla våra nätverk via kontakterna. Båda våra tv-apparater är helt paj och även modemet som vi använder till nätet. C ringde och pratade med försäkringsbolaget idag så vi ska kolla om vi möjligtvis kan få ut något via försäkringen. Något modem kommer vi inte att köpa nytt nu när vi bara har två veckor kvar. Hittills har det funkat med att hitta oskyddade nätverk att logga på. Skulle det inte funka så får jag väl åka ner antigen till Starbucks eller bokhandeln, Barns and Noble och sitta där och fixa mina blogginlägg samt läsa bloggar för där finns ju gratis nät.

Igår kväll bjöd vi över några av våra svenska vänner här i B-ham. E som är gift med sin E som är amerikanska och sedan A som vi var på midsommarfest hos. Våran plan var att tömma lite ur frysen och även njuta av lite vinflaskor som vi inte kommer att kunna ta med hem.

C tog denna bilden på mig då jag sitter på vårat hotellrum på Bellagio och bloggar. Han tyckte att jag skulle visa upp den då jag börjar på mitt nya jobb och säga att sådan har utsikt hade jag tidigre från mitt privata kontor på jobbet i Birmingham och jag förväntar mig att få något som matchar detta. Hade inte varit dumt med en sådan här utsikt som denna över Vegas.

Här är en annan rolig bild som C tog i Zion national park. Det fanns fullt med ekorrar och de var inte ett dugg skygga av sig. Här har två stycken precis hoppat ner i någon killes ryggsäck och letar efter godsaker. Killen kom springande och jagade bort dem men vi hann ta denna bild före. Tycker den är underbar.

Några av favoritbilderna från våran öken semester. Det blir maffiga färger på sandstenen när solen sakta sänker sig. Det var ett otroligt vackert landskap att färdas genom.

Vi fick som sagt både se och uppleva så många maffiga och imponerande vyeer. Man kunde stå där länge länge och bara känna sig stum av förundran över allt det vackra som naturen bjöd på.

Utsikten över Canyonlands nationalpark i UT med Coloradofloden som flyter fram.

Färgerna på himmlen då vi körde tillbaka mot Vegas.

Utsikten från vårat rum på kvällen var inte dum den heller.

14 comments:

SweFlo said...

Åh nej! INTE kul! Vi fick ett direkt nedslag av blixten för några år sedan, och jag tackade vår lyckostjärna att vi precis hade installerat heavy duty surge protectors. Inget skadades (elektroniskt), men telefonledningen och några elledningar smälte i väggen och fick bytas ut. Vi var bara glada att huset inte började brinna!

Marianne said...

TACK Desirée för denna fantastiska resa! Du har dokumenterat så himla bra att det kändes som om man var med er hela vägen genom alla nationalparker. Jag har lusläst varenda ord du har skrivit och stirrat mig rödögd på alla fantastiska bilder.

Trist att era apparater är utslagna! Hoppas verkligen att ni får ut någonting på försäkringen för dem, det borde ni väl ändå få!

Jag är SÅ avis på dig som nu har dina sista veckor innan du åker hem! Själv sitter jag ju i vakuum och vet bara ATT men inte NÄR och VART.

Ha nu ett par jättebra veckor i Birmingham!!!

KRAMAR!

Desiree said...

Sweflo, ja det var lite surt att komma hem till detta men förhoppningsvis går det kanske att få ut lite på försäkringen. Vi vet ju inte ens säkert att det skulle funkat att ta med tv:n till Sverige så det bästa är om man skulle få lite pengar från försäkringen och sedan köpa ny tv i Sverige. Well well sådant händer. Ja som du säger får man vara glad över att det int började brinna så man blev av med ALLT. Vi klarar oss bra utan tv iallfall sista veckorna.
KRam!

Desiree said...

Marianne, tack själv. Jättekul att skriva då det är så uppskattat. Jag hoppas också att det ordnar sig med försäkringen men så länge så får vi läsa böcker istället för att glo på tv och det kan vara en skönt.
Usch det där med att leva i ett vakum är inte kul. Jag vet precis hur det är och det är väldigt påfrestande i längden att inte kunna plannera sitt liv eller gå vidare för att man inte vet och därmed inte kan plannera nåt alls. Jag hoppas att ni får reda på lite mer här inom kort NÄR det verkar bli av. Vet ni nåt alls om det blir i år ni flyttar hem eller kan det dröja ut ända till början på nästa år`?
Kram!

Taina said...

Jag har bara skummat igenom en del av dina inlägg från er häftiga resa. Ska läsa varje inlägg i lugn och ro i veckan.

Tråkigt med blixtnedslaget! Tänker så många ggr att jag ska dra ut allt innan jag åker iväg och så blir det glömt.

Har ni bara två veckor kvar??? Wow! Klart att du ska ha en fin utsikt. Apropå jobb så har nu ett amerikanskt företag hört av sig till mig och vill snacka med mig i veckan...gulp. Maken är säker på att jag får ett erbjudande. Jag har ju EAC men IM jag skulle tacka ja så måste ju green card och hela baletten köras igång. Pust. Vi får se.

Kram på dig!

Anne said...

Uuuuuuunderbara bilder igen! Jag kan inte se mig mätt. Som sagts tidigare, du har rejält med material till nya fotoböcker....
Men nej vilken skit med ovädren som skadat era prylar. Hoppas hoppas att försäkringen kan ge nåt tillbaka. Surt det här, verkligen. Hoppas att ni kan få nån form av ersättning på försäkringen.
Men som du skrev, vad gäller internet så kan du alltid dra till nåt av de ställena för att få internettillgång.
Är det mycket fixa tiden som är kvar före avresa? Känner du dig lugn och i kontroll över allting som är kvar?
KRAMAR

Anne said...

Förresten, en sak till. Är de flesta bilder (alla?) du visat från resan med systemkameran eller har du/ni även fotat med den "gamla"?

Trillingnöten said...

Men usch! Det är mkt därför som vi alltid drar ur alla våra kontakter när i far iväg längre stunder! Inte roligt!

Katarina said...

Åh, vilken underbar resa ni har gjort. Jag har läst, men ej haft tid att kommentera, då det varit en aning hektiskt innan avresan till Sverige..

Det blir nog en vinter med att sortera bilder och njuta av minnen för en lång tid framöver, skulle ajg tro.

Trist när det elektriska slagit ut saker och ting..

Kram

Petchie75 said...

Ja, visst är det stor skillnad på torr och fuktig värme! Jag försöker att intala mig själv det när vi är i Spanien på somrarna men det hade ändå varit trevligt med lite fläktande AC ibland ;-) (Jag klagar alltid på temperaturen i Spanien, fy så otacksam jag är - är det inte för kallt så är det för varmt...).
Det har verkligen varit en upplevelse att läsa dina inlägg och se dina vackra bilder från er resa!!
Så tråkigt med era tv-apparater och modemet :-( Vi har levt utan tv och egen internetuppkoppling i över en månad nu och det går, iaf så länge det finns grannar med trådlösa nätverk man kan tjuvsurfa på :D
KRAM!

Desiree said...

Taina, ja det var lite trist med blixten men sådant händer. Här åskar det ju så ofta så det går liksom inte dra ut allt varje gång. Vad kul att du fått ett erbjudande. Du får höra vad de säger och sedan ta ställning. Nog för att det är lite krånglit med green card baletten men det är ju värt det hela om ni ska stanna här i flera år till. Jätttekul!
KRam!

Anne, tack så mycket. Jag har redan börjat jobba på en fotobok faktiskt. Nu när tv är utslagen så har man ju tid till fotoböcker och att läsa vanliga böcker på ett helt annat sätt. Det är faktiskt relativt lugnt denna vecka iallafall. I mitten på nästa vecka kommer flyttgubbarna och packar. Jag ska gå igenom vad jag ska ha med mig i resväskorna och vad som kan sorteras bort igen här.
Bilderna från resan är faktiskt tagna med både nya stystemkameran och med gammla. Den gammla är så smidig att ha med sig och då vi sprunigt iväg och fotat på var sitt håll men samtidigt har det varit smidigt att ha två kameror.
KRam!

Trillingnöten, ja usch man borde väl ha gjort det. Nu har man lärt sig nåt iallfall.
Kram

Katarina, tack så mycket. Det har varit en helt underbar resa men så mycket att se och uppleva. Jag har helt klart fått mersmak för roadtrips i framtiden här i USA. Ska göra en fin fotobok med alla dessa bilder.
Kram!

Petra, ja jag tycker faktiskt att det är riktigt stor skillnad på torr och fuktig luft. Hade mycket hellre levt på ett ställe med torr hetta. Men självklart är lagom bäst. Tv kollade vi faktiskt inte så mycket på så den saknar jag knappt. Ha ha du har så rätt så länge det finns oksyddade nätverk och ställen där man kan surfa så funkar det ju. För internet är jag dock beroende av på ett helt annat sätt än tv.
KRam!

Inger said...

Jag har inte haft möjlighet att läsa allt som du skrivit från er resa men jag, och maken, kommer att lusläsa precis allt eftersom vi tycker det är så intressant.
Vilken häftig resa ni gjort!!
Njut nu av den sista tiden i Alabama och välkomna hem till Sverige.
Kram!

Marianne said...

Det enda vi vet är att det blir före nyår. Men NÄR före nyår ...?

Kram!

Desiree said...

Marianne, ja det förstår jag är jobbigt att gå runt i väntan på att... så länge fram tills kanske nyår. En flytt från ett land till ett annat är ju en stor grej också som kräver mycket plannering och något man behöver god tid till. Hoppas iallfall att de kan tala om för er i god tid när det blir.
Kram!