Sunday, August 15, 2010

Sista veckan i Alabama


Sakta men säkert så börjar vårat hem att tömmas. Igår var C iväg med tvättmaskinerna som han sålt till A som vi känner. I lördags sålde vi frysboxen. Det är skönt att bli av med de där stora sakerna. Nu är det nästan bara sådant som vi ska ha med oss. Det börjar verkligen dra ihop sig nu. Detta blir våran sista vecka i Alabama.

Passade på att slänga in träningsskorna i tvättmaskinen medans den fanns kvar. Se så vita och fina de blev. Känns nästan som helt nya igen. Idag har C varit över och leverat tvättmaskinen och torktumlaren till A som köpte dem av oss. Det börjar försvinna mer och mer ur det här hemmet. A fick även alla våra stora växter som vi inte kommer att kunna ta med oss. Det finns dock en tvättstuga här i lägenhetskomplexet som vi kan använda sista veckan.

Piffade även till min nyckelring lite med min nya söta blommiga buffalo som jag köpte i Grand Canyon shoppen. Den får hänga här tillsammans med min lyckoängel.

Idag har jag och C kört ordentlig rensing i garderober och skåp. Vi har packat resväskorna. Båda vaknade vi vid sjutiden i morse av oss själva så vi hann med en hel del innan vi körde en liten frukost. Vi var nämligen bjudna på brunch hemma hos L och L som är vänner till oss från Belgien. Vi träffas tyvärr inte så ofta för våra vänner reser ofta mellan USA och Europa och det gäller att plannera i mycket god tid. Men vi fick till en sista träff som blev jättemysig hemma hos dem. De bor uppe på en kulle med en fantastisk utsikt i ett väldigt speciellt hus. Huset är byggt som en kub med stora fönster i alla väderstreck. Det är ett himla läckert hus men det lär tyvärr inte bli så lätt att sälja den dagen de vill sälja just för att det är så speciellt. Jag gillar deras inredning himla mycket också. Det är snyggt och stilrent. Slimmat och rent. Här är det europeisk inredning för hela slanten. Så här ser det inte ut hos amrisarna i södern. Här är lite bilder från deras hem.



Efter brunchen med våra vänner skyndade jag och C iväg för vi hade massage inbokad. Hela 90 minuter var. Ooooh sååå skönt. Man kände sig helt pånyttfödd och så avslappnad efteråt. Det kändes som det var precis den lyxen vi behövde unna oss mitt i flytt och packstressen. Idag måndag har C precis åkt iväg för att lämna in bilen en sista gång på Mazda för service.

12 comments:

Anonymous said...

Åh vilket härligt hus, lite funkisstil eller? Så skulle jag gärna bo!

När det gäller sneakers och tvättmaskin ör det inte så himla bra. Gummit tar skada och de ger alltså inte lika bra stöd efteråt. Vanliga gympaskor går ju bra men de man tränar (eller framför allt springer i) bör man bara torka av med fuktig trasa. Bara ett tips. =)

Miss Marie said...

Vilket häftigt hus!

Härligt att det börjar dra ihop sig nu! Att packa är ju aldrig särskilt kul, men det är skönt att kunna rensa lite också, men många kartonger blir det nog! Lycka till!

Taina said...

Ojojoj, det närmar sig verkligen och det måste kännas lite konstigt antar jag. Men ni verkar ju ha allt under kontroll och som dessutom lyckats klämma in en massage! Bra jobbat. Så borde jag också tänka mer där jag sitter nu på mitt eftermiddagsfika och stressar för våra försenade visa!!

Simma lugnt!

Kram

Anna, Fair and True said...

Så en vecka kvar bara! Jag ligger efter med läsningen hos dig i sommar så ska ta och läsa ikapp de närmaste dagarna!

Coolt hus belgarna hade!

Christoffer said...

Heej!
Ja det kan man ju undra :) Men det är så att det planeras en ny roadtrip med en kompis.
Lovade att resa med honom så fort han hade fyllt 21, vilket nu var ngt år sedan.
Så det blir första tiden borta på västkusten bara för jag har varit där lite och han ville se det, sedan ska
vi ta oss ner till Södern, och som du vet har jag ju en lite försmak för just det området ;)
Så planen är att lägga manken till och spendera den mesta tiden runt LA, Jackson och mellesta Alabama.
Förra gången jag var där kändes lite för stressad och då tog vi bara kusten så nu kommer vi troligen in
från Texas igen, kör söderut på NOLA och sedan uppåt igen mot Jackson och kör som i ett "N".
Så jag tar gärna emot en tips och intressant notiser om södern och gärna Lousisiana.

En vecka, har ni börjat känna ngt? Lycka och glädje eller att ni kommer sakna det?
Eller det kanske kommer precis vid avresa och när ni sitter och väntar på vägen hem.
Finns ju saker där som avslutas nu men visst, det är en del av livet och jag blir
väl väldigt lätt centimental.
Det går ju bra i vilket fall.

Kram!

Desiree said...

Sporty, ja det var funkisstil och byggt energisnålt på alla tänkbara sätt. Snyggt hus men det sticker ut på ett unikt sätt på både gott och ont som sagt. Hmmm det ska jag tänka på för det tänkte jag inte riktigt på vad gällde gympaskorna. Detta var iförsig ett av mina äldre par som jag inte kör löpning i utan använder då jag mer ska träna styrka. Men tack för tipset :-)
Kram!

Marie, ja det är ett coolt hus. Du har helt rätt i att det faktiskt är skönt att rensa ut och passa på att gå igenom alla sina saker igen även om det är ganska tråkigt att packa. Det gäller bara att ta lite pauser och hitta på roliga saker emellan.
Kram!

Taina, känns helmysko men hittills känns det iallfall som att vi har saker och ting under kontroll. Det känns bra.
Kram!

Anna, ja nu är det bara en vecka kvar, helt otroligt. Sista tiden har verkligen flugit sin kos men vi har också fått passa på att njuta en hel del.Jag hoppas att du har haft en bra sommar. Det har iallfall varit kanonväder i Sverige detta året och det är underbart med tanke på den långa bistra vintern som rådde.
Kram!

Christoffer, skitkul att du ska på roadtrip med din kompis runt kring södern. Coolt. Det är ju inte den delen av USA man brukar semestera i så det gör det ju ännu coolare. Här finns ju MASSOR att se och uppleva även om de flesta inte letar sig hit.
Det känns väldigt blandat. Nog kommer vi att sakna en hel del här och visst känns det också vemodigt att denna episod i livet för oss tagit slut nu men samtidigt känns det också rätt att avsluta nu på sätt och vis. Vi känner oss klara med södern iallfall att bo i. Vi kommer hemskt gärna tillbaka för att hälsa på och skulle vi bo i USA igen skulle det vara kul att prova på en annan del.
Kram!

charlotte said...

Supernice place och mycket modernt europeiskt! Nä, så ser det inte ut hos en Alabama-bo. Det kan jag hålla med om.
Trevlig sista vecka i Alabama!
/Lotta

Katarina said...

Vilket läckert hem!

Dina skor blev då vita! Skönt att ni fått iväg de grejer ni inte vill ta med till Sverige!

Ni är snart där! Vad blir det för blogg rubrik då tro?

Ha de bra! Kram

annebelle said...

Det där är ett hus och inredning i min stil! Vi bor i ett liknande och trivs så bra, så bra. Blir det inte vanligare med modernistisk stil därborta också?

Charlie sa ... said...

Blandade känslor kan jag tänka mig men samtidigt skönt att allt är så på plats. Ni har ju planerat utomordentligt bra och allt tycks nu "under kontroll".

Ser fram emot att läsa om dina tankar och känslor när ni är i Stockholm.

Varm kram, lycka till, njut av sista veckan!

Lotta

Desiree said...

Charlotte, tack så mycket.
Kram!

Katarina, ja du det där med bloggrubrik och bloggnamn i Sverige funderar jag mycket på just nu. Tycker inte att jag kommit på något riktigt bra ännu. Har du några bra förslag får du gärna komma med dem.
:-)
Kram!

Annebelle,den här stilen är helt i min stil. Här nere i södern är det inte så vanligt med denna moderna stil men i andra delar av USA längst med kusterna kan jag tänka mig att det finns fler sådana här hem. Låter som ni har ett jättefint hus om det är lite liknande stil på erat.
Kram!

Charlie, tack så mycket. Det känns både spännande och nervöst att flytta hem. Mycket blandade känslor som sagt. Ja man får se hur allt blir :-)
Kram!

Saltistjejen said...

OJ Tänk att det är endast en vecka kvar!!!!! Otroligt! Förstår om det är mycket om händer nu både på det praktiska och mentala planet för er del. Har inte hunnit kommentera så mycket på din blogg under tiden jag är/varit i Sverige (jag har dock läst) men kände att jag ville säga något nu. Mest lycka till inför den stora omvälvande flytten!!!!
Kram!